Holmeja IS

Matchstart:lör 11 februari, 13:00
Plats:Bara IP (Konstgräs)
Serie:Träningsmatch
Seger i första träningsmatchen mot Holmeja!
2023-02-11 16:36

Årets första träningsmatch och vi tog emot kommunrivalen och seriekonkurenten Holmeja IS i ett träningsderby hemma på Bara IP.

Matchinledningen är det vi som tar kontroll på, efter endast 5 minuters spel får Elliott Jarny en långboll slagen till sig från Jeff Högbo och kommer till ett friläge och chippar den över målvakten till att göra 1-0 till Bara GIF. Ett enormt snyggt mål och det kändes som att detta skulle bli en ensidig match men Holmeja stängde igen försvaret efter vårat tidiga ledningsmål. Det blev mer och mer långsamt tempo i matchen och Holmeja spelade med ett tajtare försvar vilket ledde till det långsama tempot i matchen. I slutminutrarna utav första halvlek så får vi en frispark precis utanför straffområdert som Linus Nilsson tar hand om. Han slår den hårt och bestämt rakt mot mål och målvakten klarar inte av att rädda skottet och vi gör 2-0 precis innan halvtid.

I halvtid tvingas vi tyvärr göra ett målvaktsbyte, Ahmed tvingas kliva av efter att ha landat konstigt på sin axel efter en frisparksräddning i första halvlek och Markus "Majo" Nilsson kliver in mellan stolparna inför andra halvlek

Andra halvlek börjar likt hur den första halvleken såg ut, Holmeja spelar väldigt kompakt försvarsspel medans vi har svårt att komma till ordentliga anfall.  När vi nästan spelat 60 minuter utav matchen så blev där ett gruff mellan spelarna efter en hård duell. Det märktes på plan idag att det var ett derby även om det bara var en träningsmatch. 78 minuten reducerar Holmeja till 2-1 efter att ha kommit fri med Majo i målet efter en misslyckad utrusning. Det gick dock inte lång tid efter förräns vi tog kommandot i matchen igen och spikade igen den med ett anfall. I 81:a minuten får vi ett lång anfall med 3 olika skott på mål, där Marin Smoljan dunkar in 3-1 målet efter att Pierre Zibner Jönsson avlossat ett hårt skott på Holmejas målvakt. Marins 3-1 mål blir det sista riktiga som händer i matchen och vi vinner bekvämt med 3-1.

En bra match och en bra värdemätare idag, syntes att det var båda lagens första match för året där båda lagen gör några misstag men båda lagen var laddade!

Bara GIF - Holmeja IS  3-1

Målskyttar: Elliott Jarny, Linus Nilsson, Marin Smoljan